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Item Corrupção na educação superior pública? Estudo das Ifes de Minas Gerais(2021) Oliveira, Jamile Camargos de; Cruz, Marcus Vinícius Gonçalves daA corrupção na administração pública brasileira vem adquirindo maior centralidade graças aos sucessivos escândalos desvendados no país. As instituições públicas federais de ensino superior (Ifes) não passaram incólumes por esse contexto, chamando a atenção por se tratar de organizações voltadas à promoção da formação intelectual e cidadã. Este artigo analisa de que forma o ambiente organizacional se configura para o combate à corrupção por meio de um estudo de caso nas 17 Ifes de Minas Gerais. Para isso, verificam-se as características relacionadas com a corrupção em processos disciplinares administrativos (PADs), instaurados de 2015 a 2019, e entrevistam-se servidores que participavam da condução desses processos. A despeito de a maioria dos entrevistados não ter uma percepção clara do fenômeno da corrupção nas Ifes, os achados da pesquisa indicam que os principais fatores do ambiente organizacional referentes à integridade que contribuem para o combate à corrupção correspondem aos canais para manifestação de denúncia, aos mecanismos de controle externo e interno, aos instrumentos de promoção da ética e às regras de conduta, transparência e acesso à informação. Em termos de estrutura, constata-se que o corporativismo é o principal empecilho do ambiente organizacional no combate à corrupção. Para isso, sugere-se o desenvolvimento de pesquisas futuras voltadas a verificar a institucionalização das medidas da integridade nas Ifes como estratégia de combate à corrupção.Item Culturas nas organizações: homogeneidades e heterogeneidades em uma instituição federal de ensino superior(Fundação João Pinheiro, 2018-02-07) Corrêa, Marcos Paulo de Oliveira; Cruz, Marcus Vinícius Gonçalves da; http://lattes.cnpq.br/3678172153181366; Carrieri, Alexandre de Pádua; Nunes, Simone Costa; Sousa, Rosânia Rodrigues deCultural meanings creates reference, validation and legitimating patterns of actions of a particular social group, constituting, in this sense, possible scenarios of apprehending and revealing existing conjunctures in an organization. In order to overcome the functionalist treatment that limits the understanding of cultural phenomenon in organizations, this dissertation adopted the “three perspectives” approach proposed by Martin (1992), namely “integration”, “differentiation” and “fragmentation”. The idea that this study intends to strengthen is that, from the analysis of a social context, there can be an expansion and deepening of the treatment of plural queries of cultures in the organizational environments. This research took as its main focus the cultural manifestations expressed by civil servants that work in different departments that compose a same administrative authority of a federal university. It sought to expand the perspectives of understanding of organizations by admitting that they are institutions filled by socially constructed realities and that constitute a scenario of discourses, latent or explicit, closing the possible logic of representation of a single rational plan. Therefore, it established the objective of analyzing cultural manifestations from different actors that act daily in the same organizational context. The semi-structured interviews were the main instrument used for the analysis of the cultural manifestations present in the analyzed organizational context, besides the documentary research to complement all the reports of the participants of the research. For the examination of the collected data, the content analysis was used. The cultures manifested in the administrative authority analyzed translate continuous processes and are dependent on the social context and the subjectivities of the subjects that are part of it. The analyzes that referred to the perspective of “integration” suggested a high degree of identification between the individuals and the organization in peculiar themes, not exempt the appearance of contradictions and inconsistencies revealed by the participants. Already in the light of the perspective of “differentiation”, the contradictions between individuals interacting in the same social space were evidenced, confirming the existence of numerous divergent manifestations within the same social context. The proposition that individuals in an organization sometimes change their views from moment to moment, as new circumstances come to light and new information becomes available, extolled the perspective of “fragmentation”. It was concluded by the argument that cultural investigations that exclude conflicts and ambiguities can silence important organizational facts and inputs from individuals who do not always have power in these contexts. Therefore, an adequate study of a cultural context must take into account the analyzes coming from the three perspectives, and not just one. It is suggested a more in-depth study of the topics highlighted in this research, problematizing their relations with other aspects and delimiting the characters present in this organizational context.Item Culturas nas organizações: homogeneidades e heterogeneidades na administração de uma universidade pública(2021) Corrêa, Marcos Paulo de Oliveira; Cruz, Marcus Vinícius Gonçalves daAs significações culturais formam padrões de referência, de validação e de legitimação das ações de um determinado grupo social, constituindo, nesse sentido, panoramas possíveis de apreender e revelar conjunturas existentes em uma organização. Este trabalho se utiliza da abordagem das “três perspectivas”, proposta por Martin (1992), a saber: “integração”, “diferenciação” e “fragmentação”. O pressuposto que este estudo pretende fortalecer é a de que, a partir da análise de um contexto social, são possíveis a ampliação e o aprofundamento do trato de indagações plurais das culturas nos ambientes organizacionais. Esta pesquisa tomou como foco as manifestações culturais expressadas por servidores públicos que atuam em diferentes departamentos que compõem um órgão administrativo de uma universidade federal de ensino superior. As entrevistas semiestruturadas, a pesquisa documental e a análise de conteúdo foram os principais instrumentos utilizados para a identificação das manifestações culturais presentes no contexto organizacional analisado. Concluiu-se pelo argumento de que as investigações culturais que excluem os conflitos e as ambiguidades podem vir a silenciar fatos organizacionais importantes bem como os insumos provindos de indivíduos que nem sempre possuem poder nesses contextos.Item Extensão universitária e ambiente institucional: a construção da política de extensão do CEFET-MG(Fundação João Pinheiro, 2009-09-29) Vieira, Helenice Matos; Costa, Bruno Lazzarotti Diniz; http://lattes.cnpq.br/2084604177044476; Carneiro, Ricardo; http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do?id=K4735034Y6; Parreiras, Vicente Aguimar; http://lattes.cnpq.br/0572931273424168Item Ouvidorias públicas e canais de participação cidadã: análise da contribuição das Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) para os meios de interlocução disponibilizados à população(Fundação João Pinheiro, 2018-03-09) Rodrigues, Mariana da Silva; Dufloth, Simone Cristina; http://lattes.cnpq.br/6166815079725368; Brasil, Flávia de Paula Duque; Vasconcelos, Maria Celeste Reis Lobo deThe progress in Information and Communication Technologies (ICTs) favors new ways of relating between citizens and governments. In this scenario, the public ombudsmen are pointed by the Brazilian Government as an instrument to enable this interaction and over the years have been improving to facilitate the channels of access of the population to these entities. Therefore, the objective of this study is to analyze the performance of the public ombudsman of federal higher education institutions (IFES) in the citizen participation, in order to identify if these entities are prepared to listen to the population and how they organize themselves in this sense. The proposed methodology has a quali-quantitative nature, starts from a theoretical review of the central themes of the study, documentary survey and application of a questionnaire addressed to the public ombudsman of the IFES at the national level. It was also adopted a multiple case study in three ombudsman of IFES, with simulation of attendance of the manifestations by channel and interviews with the responsible ombudsmen. The results of the study show that IFES public ombudsman, despite presenting some similarities of processes and guidelines, still need norms that standardize the rules of action, as well as oversight of what already exists in this sense, in order to ensure similar conditions of attendance and encouragement of participation. In addition, the data revealed that ICTs amplify the access of citizens who wish to interact with the State through the public ombudsman, but in order for these entities to effectively provide space for citizen participation, it is still necessary to invest in the structure, standards and dissemination of the role of public ombudsman by the public authority. With this, it is expected to stimulate the construction of a culture of more proactive participation and to arouse in the population interest to cooperate with the public administration.